Thursday 9 April 2015

Tip Usahawan :Fokus

Teks: Noor Azila Mohamad
Foto : Google
Sumber : Oshien2u
 
Salam..
Sebagai orang baru dalam bisnes, saya lebih gemar membaca pengalaman dan nasihat daripada otai-otai bisnes. Alhamdulillah, kadang-kadang nasihat mereka memang betul-betul membantu, sebagai panduan untuk kita tidak melakukan kesilapan yang berulang.
 
 
 Petikan daripada fb Oshien2u.
 
PERMULAAN PERNIAGAAN, FOKUS KEPADA 1 PRODUK & 1 PERNIAGAAN
 
FOKUS bermaksud : Follow one course untill successful.
Buat 1 perkara sehingga berjaya.
Berjaya bermaksud, mulakan sesuatu sehingga abis ( apa yang kita target )...
Dulu saya  suker jual semua benda , jual beg, baju, tudung , barang solek, broach, apa sahaja yang saya nampak boleh jual saya jual..
 
Saya perhatikan.. saya tak berkembang2.. sama mcm tu juga.. kalo saya dapat rm 5k, bila tambah new produk.. paling2 naik pun 5500....
Sehingga saya realize.. Syarikat yang hanya keluarkan MINYAK KAPAK sahaja boleh menjadi multimilionaire.
 
Saya pun pernah lihat 1 perbandingan 1 kedai ader mcm2 ( dari hujung rambut sampai hujung kaki ) dengan 1 kedai yang hanya fokus jubah . Company yang fokus jubah lebih banyak SALES NYA.
Company yang jual produk kecantikan juga jika jual foundation sahaja boleh jadi millionaire... Bila dah berjaya barulah keluarkan produk baru kemudian fokus untuk new produk menembusi pasaran & berjaya barulah keluar produk lain.
 
Bila saya faham konsep fokus.. saya applikasikan dalam perniagaan sendiri. FOKUS MINYAK WANGI.. fokus pula pada 1 marketing plan sehingga berjaya.. dah berjaya saya mulakan dengan new marketing plan & plaform.. ALHAMDULILLAH.. berbeza sangt dulu dan sekarang...
Pengalaman ni sangt bermakna, kerana dapat shared berdasarkan aper yang saya lalui...


 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...