Wednesday 19 November 2014

Kemahiran sebagai sumber pendapatan...

Teks: Noor Azila Mohamad
 
Assalammualaikum..
 
 
Cuba mencari idea untuk menulis setiap hari. Rupannya tidak semudah yang disangka, kita mampu berborak dan bercerita secara lisan sepanjang hari, tapi belum tentu mampu untuk bercerita dalam bentuk penulisan untuk satu perenggan. Ish..ish..ish..Hari ini, saya cuma ingin berkongsi apa yang saya lakukan untuk mengisi masa terluang, walaupun pada hakikatnya 'busy sokmo'.
 
 
Emak, merupakan seorang usahawan kraftangan rotan, sejak saya kecil. Beliau mendapat bimbingan dan bantuan daripada Kraftangan Malaysia, FELDA dan SDSI negeri Pahang. Merupakan seorang usahawan berjaya. Eh, bukan itu yang saya ingin kongsikan, in shaa Allah entri akan datang. Yang saya ingin kongsikan ialah, sedikit sebanyak kemahirannya saya pelajari.
 
 
Saya mempunyai sedikit kemahiran dalam menganyam rotan, saya menghasilkan bunga telur rotan untuk majlis perkahwinan saya sendiri. Sejak dari itu, permintaan untuk bunga telur rotan sangat menggalakkan, sehingga saya menghadkan tempahan. Sehingga ke hari ini, saya masih menganyam bunga telur rotan untuk mengisi masa terluang, dan akan membawanya pulang setiap kali balik ke kampung. Agar emak mempunyai stok bunga telur untuk dijual. Jika anda mempunyai kemahiran, gunakan kemahiran itu untuk menjana pendapatan. In shaa Allah, rezeki Allah itu begitu luas.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...