Tuesday 28 July 2015

Solat Menurut Contoh Yang di Kerjakan Oleh Nabi s.a.w.

Firman Allah Azza wa Jalla di dalam Al-Qur'anul Karim.
 
1. " Sesungguhnya telah ada pada (peribadi) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu, (iaitu) bagi orang-orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (keselamatan) hari kiamat dan (bagi orang-orang yang) banyak menyebut Allah."   (Al-Ahzab 33:21)
 
2. Dan Malik bin Al-Huwairits, ujarnya, telah bersabda Rasulullah s.a.w.: "Solatlah kamu sebagaimana kamu lihat aku (mengerjakan) solat!"   (Riwayat Al-Bukhari)
 
3. Dari Abu Humaid As Saidi, katanya: "Kulihat Rasulullah s.a.w apabila bertakbir, diangkatnya kedua belah tangannya setentangan dengan kedua belah bahunya, dan apabila rukuk, ditekankannya kedua tangannya di kedua lututnya, kemudian diratakannya punggungnya. Maka apabia beliau mengangkat kepalanya, beliau berdiri tegak, sehingga kembali. Setiap tulang di tempatnya. Lalu apabila beliau sujud diletakkannya kedua tangannya dengan tidak terbentang dan tidak mengepitnya, dan dihadapkannya ujung-ujung jari kedua belah kakinya ke arah kiblat. Dan apabila duduk sesudah dua rakaat, beliau duduk di atas kakinya yang kiri dan ditegakkannya (kakinya) yang kanan. Dan apabila duduk dirakaat yang akhir, dimajukannya kakinya yang kiri dan didirikannya kaki yang lainnya, dan beliau duduk di atas punggungnya."   (Riwayat Al-Bukhari)
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...