Saturday 1 August 2015

Hadis-hadis Hukum Mengenai Solat: Kiblat

1. Dari Barra' bin 'Azib, ujarnya: "Adalah Rasulullah s.a.w. solat menghadap ke arah Baitul Maqdis enam belas atau tujuh belas bulan lamanya. Sebenarnya Rasulullah s.a.w. ingin (agar solat itu) menghadap ke Ka'bah." Lalu Allah menurunkan ayatNya: "Sungguh Kami (Sering) melihat mukamu menengadah ke langit." (2:144). Maka Nabi pun solat menghadap ke arah Ka'bah. Dan berkata orang-orang yang kurang akalnya di antara manusia, iaitu mereka orang-orang Yahudi: "Apakah yang memalingkan mereka (umat Islam) dari kiblatnya (Baitul Maqdis) yang dahulu mereka telah berkiblat kepadanya? Katakanlah: "Kepunyaan Allahlah Timur dan Barat; Dia memberi pimpinan kepada siapa yang dikehendaki-Nya ke jalan yang lurus." (2:142). Seorang laki-laki yang bersolat bersama Nabi s.a.w. (ketika terjadi perubahan kiblat itu) setelah selesai dari solat, maka pergilah ia melewati segolongan orang-orang Ansar yang sedang melakukan Asar masih menghadap ke arah Baitul Maqdis. Lalu katanya ia menyaksikan bahawasanya tadi ia telah solat bersama Rasulullah s.a.w., dan sesungguhnya telah menghadap ke arah Ka'abah. Maka berpalinglah kaum tersebut, hingga mereka menghadap ke arah Ka'abah."  (Riwayat Bukhari dan Muslim, lafaz ini dari Bukhari)

 
2. Dari Abdullah bin Umar, katanya: "Sementara orang banyak solat Subuh di Quba', tiba-tiba datang seseorang kepada mereka lalu mengatakan: "Sesungguhnya telah diturunkan (ayat) Al-Quran tadi malam kepada Rasulullah s.a.w., dan telah diperintahkan beliau menghadap ke Ka'abah (ketika solat), maka menghadaplah kamu ke arahnya! "Dan adapun mereka yang sedang menghadapkan muka-mukanya ke Syam, lalu berputar menghadap ke Ka'bah." (Riwayat Bukhari)

 
3. Dari Ibnu Umar, ujarnya: "Bahawa Rasulullah s.a.w. solat sunat menghadap kemana saja arah tujuan unta yang di kendarainya."   (Riwayat Muslim)
 
 
4. Dari Jabir, katanya: "Adalah Rasulullah s.a.w. mengerjakan solat diatas kenderaannya kemana kenderaan itu menuju. Maka apabila beliau hendak mengerjakan solat fardu, beliau turun (dari kenderaannya) lalu menghadap ke kiblat."


 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...